Friday, May 25, 2012

Hurt by Others: How to Cope and Heal


Hurt by Others: How to Cope and Heal

Dikecewakan : Bagaimana untuk menangani dan memulihkan diri



190267947_2c158defdd_o



When I was growing up, the world was a perfect place. The only problem was, that it wasn’t. I used to believe that everything could always be ‘fair’. To me that meant no one should ever be wronged, and if they were, justice must be served. I fought hard for the way I believed things should be. But in my struggle, I overlooked a fundamental truth about this life. In my childish idealism, I failed to understand that this world is inherently imperfect. We, as humans, are inherently imperfect. Sowe will always mess up. And in those mess-ups, we will inevitably hurt others, knowingly, and unknowingly, intentionally and unintentionally. The world would not always be fair.


Ketika saya membesar, dunia adalah tempat yang paling sempurna. Masalahnya ialah, ianya tidak sempurna. Saya pernah berfikir segalanya akan berlaku adil. Bagi saya ia bererti yang tidak ada sesiapa yang akan teraniaya, sekiranya ada, keadilan pasti ditegakkan. Saya berjuang keras demi apa yang saya percaya. Namun di dalam usaha saya, saya terlepas pandang mengenai kebenaran asas tentang hidup ini. Di dalam pendapat keanak anakan saya, saya gagal memahami bahawa dunia ini adalah ketidaksempurnaan yang diwarisi. Kita sebagai manusia, adalah ketidaksempurnaan yang diwarisi. Sesetengah akan sentiasa berbuat salah. Dan dalam kesalahan tersebut, secara tidak langsung akan menyakiti yang lain, tahu atau tidak dan secara sengaja atau tidak. Dunia ini tidak akan sentiasa berlaku adil.


Does that mean we stop struggling against injustice, or give up on Truth? Of course not. But it means we must not hold this world – and others – to an unrealistic standard. But that’s not always easy. How do we live in a world so flawed, where people let us down, and even our own family can break our heart? And perhaps, hardest of all, how do we learn to forgive when we have been wronged? How do we become strong, without being hard, and remain soft, without being weak? When do we hold on, and when can we let go? When does caring too much, become too much? And is there such a thing as loving more than we should?


Adakah ini bererti kita harus berhenti berusaha menentang ketidakadilan, atau berputus asa tentang kebenaran? Sudah tentu tidak. Tapi ini bererti kita tidak seharusnya berpegang pada dunia ini dan seisinya -- kepada tahap yang tidak masuk di akal. Tetapi ia tak selalunya mudah. Bagaimana kita hendak hidup di dunia yang tidak sempurna ini, di mana orang akan terus menyakiti, walaupun ahli keluarga sendiri turut mampu menyakiti? Bagaimana kita ingin menjadi kuat tanpa berkeras, berlembut tanpa menyerah? Bila kita kita perlu berpaut, dan bila kita perlu melepaskan? Bagaimanakah tidak mengambil berat tanpa melampaui batas? Dan adakah istilah  terlalu menyayangi itu wujud?


To begin to find these answers, we have to first take a step outside our own lives. We need to examine whether we are the first or the last to feel pain or be wronged. We need to look at those who came before us, to study their struggles, and their triumphs. And we need to recognize that growth never comes without pain, and success is only a product of struggle. That struggle almost always includes withstanding and overcoming the harms inflicted by others.


Bagi memulai mencari jawapan untuk semua soalan ini, kita harus melangkah keluar dari kehidupan kita sendiri dahulu. Kita harus mengkaji adakah kita yang pertama atau yang terakhir yang merasakan kesakitan atau rasa teraniaya. Kita perlu melihat orang orang yang terdahulu daripada kita, mengkaji usaha mereka, dan kejayaan mereka.  Dan kita mesti mengenalpasti kejayaan tersebut tidak datang tanpa keperitan, dan kejayaan ialah hasil dari usaha. Usaha itu selalunya termasuklah menempuh dan menangani kesakitan yang dicetuskan oleh orang lain.


Recalling the shining examples of our prophets will remind us that our pain is not isolated. Remember that Prophet Nuh was abused by his people for 950 years. The Quran tells us: “Before them the People of Noah rejected (their apostle): they rejected Our servant, and said, ‘Here is one possessed!’, and he was driven out.” (Qur’an, 54:9) Nuh was abused so much that he finally “called on his Lord: ‘I am one overcome: do Thou then help (me)!’” (Qur’an, 54:10)


Mengimbas kembali contoh kegemilangan para nabi kita, kesakitan yang kita tempuh bukanlah sesuatu yang asing. Diingat kembali kisah Nabi Nuh A.S, baginda dianiaya oleh umatnya sendiri sehingga 950 tahun.
Di dalam Al-Quran ada mengisahkan."Sebelum mereka, kaum Nabi Nuh juga telah mendustakan (Rasulnya); iaitu mereka mendustakan hamba Kami (Nabi Nuh) serta mereka menuduhnya dengan berkata: Dia seorang gila dan dia telah diancam (dan dihalang daripada menjalankan dakwah agama). http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx 54:9) " 
Nabi Nuh A.S dianiaya sehingga akhirnya baginda berdoa pada Allah S.W.T:
"Lalu dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya aku ini dikalahkan (oleh kaumku yang ingkar), oleh itu menangkanlah daku (terhadap mereka)! http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx 54:10) 


Or we can call to mind how the Prophet ﷺ was pelted with stones, until he bled, and how the companions were beaten and starved. All of this harm was at the hands of others. Even the angels understood this aspect of human nature – before we even came to be. When Allah told the angels that He would create humanity, their first question was about this harmful potential of humans. Allah tells us: “Behold, thy Lord said to the angels: ‘I will create a vicegerent (humanity) on earth.’ They said: ‘Wilt Thou place therein one who will make mischief therein and shed blood?’” (Qur’an, 2:30)


Atau boleh diingat kembali bagaimana Rasullullah S.A.W dilontar batu, sehingga baginda berdarah, dan bagaimana sahabat baginda dipukul dan dibiar kebuluran. Semua keperitan ini dicetus oleh orang lain. Walaupon malaikat sudah memahami hakikat ini mengenai tabiat manusia-- dari sebelum kita dijadikan lagi. Ketika Allah memberitahu para malaikat bahawa Dia ingin menjadikan manusia, soalan pertama para malaikat ialah mengenai kemampuan manusia melakukan kerosakan.
 Allah S.W.T memberitahu:" Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx 2:30)

This potential of humanity to commit horrific crimes against each other is a sad reality of this life. And yet many of us are so blessed. Most of us have not had to face the type of calamities that others have endured throughout time. Most of us will never have to watch as our families are tortured or killed. And yet, there are few of us who could say we have never been hurt, in one way or another, at the hands of someone else. So although most of us will never have to know the feeling of starving to death or standing helpless as our homes are destroyed, most of us will know what it means to cry from a wounded heart.

Kemampuan manusia untuk membuat jenayah yang menakutkan sesama sendiri adalah satu kenyataan yang menyedihkan. Namun kebanyakan dari kita sangat bertuah. Kebanyakan kita tidak perlu menempuh malapetaka seperti sesetengah orang yang lain. Kebanyakan kita tidak perlu melihat ahli keluarga sendiri di seksa atau dibunuh di depan mata. Namun ada sebilangan dari kita, boleh dikatakan tidak pernah disakiti, dari apa cara sekalipon, oleh orang lain. Jadi walaupon ramai dikalangan kita yang tidak pernah tahu perasaan kebuluran hingga membawa maut atau berdiri tanpa berdaya melihat rumah perlindungan kita dimusnahkan, ramai dikalangan kita tahu apakah erti tangisan hati yang terluka.

Is it possible to avoid this? To some degree, I think it is. We can never avoid all pain, but by adjusting our expectation, our response, and our focus, we can avoid much devastation. For example, putting our entire trust, reliance, and hope in another person is unrealistic and just plain foolish. We have to remember that humans are fallible and therefore, our ultimate trust, reliance, and hope should only be put in Allah. Allah says: “…whoever rejects evil and believes in Allah has grasped the most trustworthy handhold that never breaks. And Allah is Hearing and Knowing of all things.” (Qur’an, 2: 256) Knowing that Allah is the only handhold that never breaks, will save us from much unneeded disappointment.

Bolehkah ini dielakkan? sehingga ke satu tahap, saya rasa boleh. Kita tidak akan boleh elak setiap kesakitan, tetapi dengan cara melaraskan jangkaan kita, tindakan kita, fokus kita, kita mampu mengelak banyak kemusnahan. Sebagai contoh, meletakkan kepercayaan sepenuhnya, pergantungan dan harapan pada seseorang individu adalah tidak masuk akal dan sangat bodoh. Harus diingat bahawa manusia berbuat silap dan oleh itu, kepercayaan sepenuhnya, pergantungan, dan harapan sepatutnya hanya diletakkan pada Allah S.W.T. 
Allah S.W.T bersabda."Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut dan dia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (256)

mengetahui bahwa hanya Allah tempat berpegang yang tak akan putus, akan menyelamatkan kita dari kebanyakan kekecewaan yang tidak sepatutnya.

And yet this is not to say that we should not love or that we should love less. It is how we love that is important. Nothing should be our ultimate object of love, except Allah. Nothing should come before Allah in our hearts. And we should never come to a point where we love something, other than Allah, in such a way, that it would be impossible to continue life without it. This type of ‘love’ is not love, but actually worship and it causes nothing but pain.

Namun ini tidak bermakna yang kita tidak patut menyayangi atau kurang menyayangi. Bagaimana cara kita menyayangi itulah yang penting. Tidak ada yang patut lebih disayangi melainkan Allah S.W.T. Tidak ada yang patut mendahului hati kita melainkan Allah S.W.T, ia seumpama mustahil untuk meneruskan hidup tanpa Allah S.W.T. ini dinamakan cinta dan cinta bukanlah 'sayang' yang sebenar. Ia merupakan pujaan/penyembahan dan ia hanya akan menyebabkan kesakitan. (sekiranya ia diserahkan pada manusia lain. Oleh itu, ia hanya patut diberi pada Allah S.W.T semata mata)

But what happens when we’ve done all that and still we have been hurt or wronged by others – as will also inevitably happen? How can we do what is the hardest? How can we learn to forgive? How can we learn to mend our scars and continue being good to people, even when they are not good to us?

Tapi bagaimana kalau kita telah buat apa yang patut namun masih sakit dan disakiti - dan terus mengalami kekecewaan? Bagaimana kita ingin lakukan sesuatu yang susah? Bagaimana kita ingin memaafkan? Bagaimana kita ingin mengubat luka dan terus berbaik pada orang lain, walaupon mereka tidak begitu baik pada kita?

In the story of Abu Bakr radi Allahu `anhu (may Allah be pleased with him), is a beautiful example of exactly that. After his daughter, `Ayesha (r), was slandered in the worst way, Abu Bakr (r) found out that the man who began the rumor was Mistah, a cousin who Abu Bakr had been supporting financially. Naturally Abu Bakr withheld the charity he had been giving the slanderer. Soon after, Allah revealed the following ayah: “Let not those among you who are endued with grace and amplitude of means resolve by oath against helping their kinsmen, those in want and those who migrated in the path of Allah. Let them forgive and overlook. Do you not wish that Allah should forgive you? Indeed Allah is oft-Forgiving, most Merciful.” (Qur’an, 24:22) Upon hearing this ayah, Abu Bakr resolved that he did want Allah’s forgiveness, and so he not only continued to give the man money, he gave him more.

Di dalam kisah Abu Bakar R.A, terdapat satu contoh yang indah. Selepas Aisyah R.A difitnah dengan teruk sekali, Abu Bakar R.A mendapat tahu bahawa lelaki yang memulakan fitnah bernama Mistah, sepupunya yang selama ini beliau telah memberi sokongan kewangan padanya. Seperti yang dijangkakan, Abu Bakar R.A telah membekukan bantuan kewangan yang diberikan kepada si pencetus fitnah.

Kemudian turunlah ayat Allah yang berbunyi:"Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx  24:22)
Setelah mendengar ayat tersebut, Abu Bakar R.A sedar bahawa dia mahukan keampunan dari Allah S.W.T, jadi dia bukan sahaja meneruskan pemberian bantuan kewangan tersebut malah menambahkan lagi jumlah bantuan yang diberi.

This type of forgiveness is at the very heart of being a believer. In describing these believers, Allah says: “And who shun the more heinous sins and abominations; and who, whenever they are moved to anger, readily forgive.” (Qur’an, 42:37)

Kemaafan sebegini adalah dari hati sebenar seorang yang beriman. Dalam menyatakan perihal orang yang beriman ini , Allah S.W.T bersabda:"Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya. http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx 42:37)

The ability to readily forgive should be driven by an awareness of our own flaws and mistakes towards others. But most of all, our humility should be driven by the fact that we wrong Allah every single day of our lives, when we sin. Who are we compared to Allah? And yet, Allah, Master of the universe, forgives by day and by night. Who are we to withhold forgiveness? If we hope to be forgiven by Allah, how can we not forgive others? It is for this reason that the Prophet ﷺ teaches us: “Those who show no mercy to others will have no mercy shown to them by Allah.” [Muslim]


Kemampuan memaafkan sepatutnya datang dari kesedaran mengenai kekurangan diri dan kesilapan yang mungkin telah kita buat pada orang lain. Tapi apa yang pasti, kita seharusnya malu pada diri sendiri kerana kita sendiri telah banyak berbuat salah pada Allah S.W.T setiap hari selama kita hidup di dunia ini, tatkala kita berbuat dosa. Siapa kita nak dibandingkan dengan Allah S.W.T? Namun, Allah S.W.T Tuhan semesta alam, mengampuni siang dan malam. Siapa kita untuk tidak memaafkan? Sekiranya kita berharap mendapat keampunan dari Allah S.W.T, bagaimanalah kita sanggup untuk tidak memaafkan yang lain? Oleh disebabkan inilah Nabi Muhammad S.A.W mengajar kita: "Mereka yang tidak menunjukkan belas kasihan kepada orang lain tidak mempunyai belas kasihan yang ditunjukkan kepada mereka oleh Allah." [Muslim]

This hope for Allah’s mercy should motivate our own desire to forgive and to one day enter the only world that really is perfect.


Harapan simpati Allah S.W.T inilah yang mendorong keinginan kita untuk memaafkan dan sehingga ke suatu masa akan dapat tinggal di dalam syurga tempat yang benar benar sempurna tanpa kesakitan.

No comments:

Post a Comment